گزارش|

آنچه در صد‌و‌شصت‌و‌‎ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گذشت/ نگرانی رئیس شورای شهر نسبت به طولانی شدن صدور مجوز برای تولید واگن‌های مترو

9:06 - 10 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۶۷۰
آنچه در صد‌و‌شصت‌و‌‎ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گذشت/ نگرانی رئیس شورای شهر نسبت به طولانی شدن صدور مجوز برای تولید واگن‌های مترو
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امضای قرارداد برای پرداخت پیش پرداخت واگن انجام شده، اما برای ابلاغ و آغاز کار باید جای دیگری نیز تصویب شود و این خبری است که من روز گذشته دریافت کردم و می‌ترسم به این زودی به نتیجه نرسد.

خبرگزاری میزان- مهدی چمران در حاشیه یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در جلسه امروز لایحه‌ای در رابطه با نمایشگاه شهر آفتاب بررسی خواهد شد، اظهار کرد: تصمیم‌گیری مجددی برای نرخ‌گذاری غرفه‌ها و تشویق بیشتر برای شرکت‌کنندگان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به بررسی دو گزارش حسابرسی و پرونده باغات در این جلسه، یادآور شد: هر زمانی که نمایشگاه‌ها مشکل‌ساز شدند در شورا اعتراض کردیم و جلساتی با مدیرعامل نمایشگاه‌ها برگزار شد و وزیر صمت نیز تاکید داشت که باید برنامه ریزی شود که استفاده درستی از نمایشگاه شهر افتاب و نمایشگاه بین‌المللی صورت بگیرد.

چمران تاکید کرد: جلسه‌ای در شورا با مدیرعامل نمایشگاه‌ها خواهیم داشت تا انتقال به نمایشگاه شهر آفتاب عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه اولین جلسه ستاد مشارکت‌های محله‌ای برگزار شد، تصریح کرد: برای افتادن امور روی روال باید هر هفته جلسه برگزار کنیم که روز گذشته جلسه اول آن برگزار شد و قرار بر این شد که شهرداری پنج دستورالعمل را آماده کند تا وارد کار شویم.

چمران با اشاره به انتخاب خسرو دانشجو عضو شورای دوم به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: این حوزه رشته تخصصی ایشان است و انتخاب خوبی صورت گرفته و امیدواریم مشکلات بین شهرداری و وزارت راه با روشن‌بینی و قانون‌گرایی بین دو طرف رفع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کارکرد بوستان ولایت بنابر تاکید مقام معظم رهبری فضای سبز است، یادآور شد: کارکرد‌های متناسب نیز در این فضا می‌توان پیش بینی کرد، اما قطعا و یقینا درصد بیشتری را نمی‌توان به کارکرد دیگری اختصاص داد و فضای سبز در اولویت است و تنها ۱۰ درصد برای ارائه سایر خدمات خواهد بود.

وی گفت: امضای قرارداد برای پرداخت پیش پرداخت واگن انجام شده، اما برای ابلاغ و آغاز کار باید جای دیگری نیز تصویب شود و این خبری است که من روز گذشته دریافت کردم و می‌ترسم به این زودی به نتیجه نرسد و امیدواریم آخرین گام باشد و تولید آغاز شود. در تولید داخلی قرارداد‌ها منعقد شده و من خواهم خواست که قرارداد‌ها را ارائه داده و توضیح دهند و وزارت صمت نیز به دنبال این است که از ظرفیت کارخانه واگن سازی تهران و اراک استفاده شود.

چمران با بیان اینکه طراحی‌ها باید به روز باشد، گفت: ما تاکید کردیم بیشتر از یک سال و نیم طول نکشد، اما باید طراحی و ساخت دقیق و به‌روز باشد.

نرخنامه سرویس مدارس سریعتر به شورای شهر تحویل داده شود

در ادامه و در جلسه شورای اسلامی شهر تهران مهدی اقراریان،  رئیس کمیته نظارت شورا در تذکری گفت: در موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی قرار بود ظرف یک ماه شهرداری گزارشی را به شورا بدهد، اما حالا ۲ سال است که این گزارش ارائه نشده است که این تاخیر حفظ دارایی و سرمایه‌های شهرداری را با چالش مواجه کرده و ما از رئیس شورا و هیات رئیسه می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند.

چمران نیز در واکنش به این تذکر اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ این طرح تصویب شد و باید در همان دوره قبل این کار را انجام می‌دادند؛ اما ندادند.

وی همچنین در واکنش به عدم ارائه لایحه نرخ سرویس مدارس به شورای شهر نیز توضیح داد: نرخ سرویس مدارس هنوز ابلاغ نشده و زمان آن رو به اتمام است و باید هر چه سریعتر این نرخ نامه تحویل شورا شود تا یکشنبه آتی در دستور کار قرار گیرد.

شهرداری تردد موتورسیکلت‌ها در بازار را مدیریت کند

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه جلسه گفت: تردد ایمن در پیاده راه ها، مدیریت تردد موتورسیکلت ها، حمل و نقل بار، ایستگاه‌های اتوبوس در محدوده بازار، ساماندهی ورود و خروج به بازار، شناسایی و نصب چراغ راهنمایی بازار، مدیریت حمل و نقل بار و کاهش بار، تعیین تکلیف پروژه‌های مؤثر، تقویت حمل و نقل عمومی در حلقه پیرامونی، سرویس گردشی پیرامون بازار و مواردی از این قبیل از درخواست‌های ما از شهرداری برای ساماندهی بازار است که پیش از این نامه‌ای به شهرداری ارسال کرده و هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

سامانه معلولان با تمام نیرو و ظرفیت به زمین دیگری از سازمان اتوبوسرانی منتقل می‌شود

مهدی علیزاده هم اظهار کرد: ما ۴۰ دستگاه ون جانبازان را در برنامه قرار دادیم و طی ۱۵۰ روز آینده به پایانه معلولین و جانبازان اضافه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی با بیان اینکه مقرر شد مدیریت سامانه معلولین به سازمان تاکسیرانی منتقل شود، تأکید کرد: همان خدمات بدون ذره‌ای تغییر و خلل به سازمان تاکسیرانی واگذار خواهد شد و برای ملک سامانه معلولان نیز در راستای تقویت مرکز هوشمندسازی مقرر شد جابجایی ملک صورت بگیرد و با توجه به تأکید مرکز حقوقی که این زمین به غیر واگذار نمی‌شود و در داخل مجموعه شهرداری است قرار شد سامانه معلولان با تمام نیرو‌ها و ظرفیت‌ها به زمین دیگری از سازمان اتوبوسرانی منتقل شود.

وی افزود: سامانه معلولین یا به ضلع غربی ورزشگاه آزادی یا به بخش شیر پاستوریزه منتقل خواهد شد و هنوز اقدامی صورت نگرفته و در حال برنامه ریزی و تصمیم گیری هستیم.

علیزاده با بیان اینکه به گونه‌ای عمل می‌شود که ون‌ها و مینی بوس‌ها برای معلولان در ۶ سامانه معلولین و جانبازان متمرکز نشوند، خاطرنشان کرد: این خودرو‌ها در بخش‌های دیگر مستقر می‌شوند و مرکز اصلی آن‌ها در طرشت است و خللی ایجاد نمی‌کند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: سرویس‌ها در بخش‌های مختلف شهر مستقر هستند و خدمات ارائه می‌دهند و باید دید در فضای جدید می‌توان از امکانات استفاده کرد. شهرداری با معلولین که مشکلی ندارد و همه خود را باید خدمتگزار آن‌ها بدانیم و قطعا و یقینا باید شرایط بهتری برای آن‌ها ایجاد شود؛ لذا باید پاسخ منطقی داده شود.

مهدی وحدت‌کار هم در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار کرد: در شاخص عملکردی، مباحث مطرح شده در گزارش حسابرسی منطقی است، اما اختلالی در دستگاه‌هایی که ناوگان دارند وجود دارد و در احکام، تعداد ناوگان مهمترین ثقل در شاخص عملکردی لحاظ شده و بر این اساس باید کیفیت ناوگان مناسب باشد.

وی افزود: ارائه خدمات حمل و نقلی مناسب به شهروندی به شاخص عملکردی کارکنان ارجحیت دارد و تلاش می‌کنیم شاخص‌های عملکردی واقعی که دال بر ارائه خدمات میدانی به شهروندان است، تعیین شود و البته نوسازی نیز در این ارزیابی مد نظر خواهد بود.

وحدت کار با بیان اینکه پیگیر مسائل هیئت عامل سازمان تاکسیرانی هستیم، یادآور شد: طی قراردادی با شرکت کنترل ترافیک از محل درآمد طرح ترافیک به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات نوسازی تاکسیرانی پیش بینی شده و هزار میلیارد تومان نیز از سوی صندوق کارآفرینی امید پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در مجموع هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام‌های ۱۵۰ میلیون تومانی ۶۰ ماهه با سود هشت درصد در نظر گرفته شده و چک اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان نهایی شده است؛ موضوعی که وجود دارد نوع ناوگان است و سمند سورن مورد تأیید نهاد‌های بالادستی قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد: هر هفته به اتفاق شهردار تهران با وزیر صمت برای واردات خودرو به ویژه خودرو‌های برقی جلسه داریم و دولت نیز بر موضوع تأکید دارد و امیدواریم مدل ناوگان با سوخت برقی را در تهران اجرایی کنیم.

وی تأکید کرد: قرارداد سرویس مدارس استثنایی بین اداره کل آموزش و پرورش و پیمانکاران بود و شهرداری طرف قرارداد نیست که حسابرس به آن رسیدگی کند. تمام مطالبات سال گذشته پرداخت شد و از بودجه امسال نیز ۳۰ درصد که مربوط به سه ماه ابتدایی سال بود پرداخت شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *